
Kategorie
- Aktualności (83)
- Brak kategorii (5)
Ostatnie wpisy
- Kiedy publikować na Instagramie23 stycznia 2023
- Jak budować markę księgowego w social mediach7 grudnia 2022
- Pomysły na rolki17 listopada 2022
- Kiedy publikować na Instagramie
Jak ważną rolę pełnią grupy na Facebooku, przeczytasz w moim artykule: Grupy na Facebooku. Natomiast dzisiaj dowiesz się z artykułu gościnnego, przygotowanego przez Sylwię Chrabałowską z Fundacji Moc Kobiet, jak z grupy na Facebooku stworzyć społeczność.
Założenie grupy na Facebooku, nie może odbyć się bez przygotowania. Nie jest to trudne, ale wymagana jest odpowiedź na jedno z istotnych pytań. W pierwszej kolejności należy bowiem zastanowić się nad swoim „dlaczego”. Po co mi ta grupa?
Na przykład:
Nie ma złych odpowiedzi, bo każda z nich pomaga zdefiniować cel. Odpowiadając, sprawdzasz, do czego faktycznie jest Ci potrzebna ta grupa. Może do realizacji Twojego celu, będzie jednak lepszy fanpage, konto na Instagramie lub własna strona internetowa.
Grupy cały czas zyskują na popularności. Facebook sam tworzy kampanie, które promują tę formę wewnątrz platformy. Od momentu, gdy grupy były tablicami, przeszły do dość wielowarstwowej formy. Testowane są grupy abonamentowe, a nowe miejsca do wyświetlania reklam w grupach, to tylko kwestia pomysłowości facebookowych inżynierów.
Jeśli Cię to interesuje, sprawdź Facebook Community Leadership Program (FCLP), w ramach którego organizowane są spotkania, szkolenia oraz udzielane jest wsparcie finansowe. Odwiedź też portal edukacyjny Facebook Community, na którym znajdziesz lekcje i artykuły dotyczące prowadzenia grup.
Twoja grupa może być otwarta albo zamknięta. W grupie zamkniętej o wiele łatwiej tworzy się zgraną społeczność. Ludzie chętniej rozmawiają ze sobą, dzielą się spostrzeżeniami, bowiem ich komentarze nie są zczytywane przez wyszukiwarki internetowe.
Tworząc grupę, możesz wybrać spośród 5 typów (kiedyś było ich aż 16). Obecnie są to: „Ogólna”, „Kupno i sprzedaż”, „Edukacja społecznościowa”, „Gry” oraz „Oferty pracy”. Grupy posiadają także rozbudowane narzędzia do zarządzania członkami oraz własny panel statystyk.
Warto dookreślić, w czym grupa ma się specjalizować. To pomaga w ustaleniu głównego wspólnego mianownika, wartości, zainteresowań czy dążeń. Pierwszą spajającą rzeczą są podobne problemy i sposoby na wychodzenie z nich.
Dobrze jest uświadomić sobie, że grupa jest Twoim miejscem i obowiązują w niej takie zasady, jakie ustalisz. Możesz niektóre kwestie omawiać z członkami grupy, ale szczególnie na początku, z pewnością nie będzie zbyt wielu chętnych, którzy zechcą odpowiedzieć na jakiekolwiek pytanie. Nie zrażaj się tym..
Ustal kilka zasad i wklej je w formie regulaminu, który każdy dołączający do grupy członek, będzie musiał zaakceptować. Dzięki temu, od samego początku zaczniesz działać według planu, w określonych choćby wstępnie ramach. Warto weryfikować opisy grupy, regulaminy, wprowadzone zasady, dostosowywać je do zmieniającej się atmosfery i liczby członków. Istotne, by samej nie pogubić się we własnych komunikatach, gdy przybędzie większa liczba osób. Jeśli masz swój regulamin, zawsze możesz usunąć posty, które są z nim niezgodne.
Odnoszę wrażenie, że lepiej radzą sobie grupy, które funkcjonują według ustalonego schematu treści. Członkowie dość szybko przyzwyczają się do konkretnych dni, w których pojawiają się ustalone rodzaje treści. Na grupach, ze schematem treści przypisanym do dni tygodnia, rzadziej spotyka się spam. Tutaj zazwyczaj moderacja panuje nad przestrzenią, która wyświetla się innym. Pomocna w tym jest funkcja zatwierdzania postów, przed publikacją przez administratora grupy. Można ją ustawić dla wszystkich lub czasowo (30 dni) dla wybranych członków. Taki filtr zawsze można odnowić dla danego użytkownika, albo włączyć dla wszystkich w dowolnym momencie.
Warto także skorzystać z modułów, porządkujących posty. Jest też funkcja ogłoszenia czy przypięcia postów. Dzięki temu członkowie nadal rozmawiają między sobą swobodnie, ale częściej korzystają z wyszukiwarki na grupie lub zwyczajnie wiedzą, gdzie kliknąć, by odnaleźć dany temat. Posty tematyczne są świetnym sposobem na tworzenie zawsze aktualnej treści.
Każdy z członków grupy, może zapraszać do niej swoich znajomych. Wielu administratorów zapomina o takiej opcji i nie zaprasza nikogo, czekając, że grupa sama zacznie działać. Jeśli nie chcesz wysyłać zaproszeń, przypominaj innym o takiej możliwości. Poza tym warto, aby o grupie informować na swojej stronie.
Ponieważ ludzie potrafią być nieobliczalni, także na facebookowej grupie trudno przewidzieć zachowania poszczególnych uczestników. Do częściowej selekcji możesz użyć formularza z pytaniami. Dzięki nim możesz poznać stopień zaawansowania danej osoby w temacie, którego dotyczy grupa. Możesz także spróbować odgadnąć jej intencje lub zainteresowania.
Uważam, że warto sprawdzać także inne parametry konta, które chce dołączyć do grupy.
Odradzam budowania społeczności z kont, które nie mają ani zdjęć, informacji, czy jakiejkolwiek aktywności na profilu, która wskazywałaby, że jest to realna osoba, którą znają inni członkowie Facebooka.
Doradzam także ostrożność względem kont, które nie odpowiedziały na żadne zadane pytanie, bowiem może to być zapowiedzią przyszłego spamera czy hejtera. Pamiętaj, że zawsze spamera czy hejtera możesz usunąć z grupy, a nawet zablokować. Zatem warto nie zakładać najgorszego, tylko dawać szansę innym. W końcu zależy ci na budowaniu grupy, więc masz w sobie odwagę do ponoszenia ryzyka, że problemy komunikacyjne mogą się pojawić i to Ty będziesz je rozwiązywać jako administrator.
Jeśli nie przyjdzie ci do głowy żaden pomysł na działanie, zapytaj o to członków grupy! Pozwól im, stwórz sposobność, by sami zaproponowali temat, grę, wydarzenie, których akurat potrzebują.
Uczestnicy grupy muszą czuć się w niej bezpiecznie. Akceptowani, szanowani, zauważani nabiorą gotowości do rozmowy i wówczas, dzięki wsparciu algorytmów, grupa zacznie się powiększać. Jednak tylko dzięki Twojemu pomysłowi na grupę i własnemu zaangażowaniu, codziennej, mozolnej pracy na rzecz członków grupy, ktoś dostrzeże, że ludzie w niej zgromadzeni stali się społecznością i już nie są tylko grupą użytkowników Facebooka.
Sylwia Chrabałowska – fundatorka i prezeska Fundacji Moc Kobiet (https://mockobiet.eu/), założycielka wydawnictwa Moc Media (https://mocmedia.eu/). Doktorantka w Kolegium Zarządzania i Finansów (SGH). Filolog języka polskiego (UW), wykładowca Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. Prowadzi dwie grupy na Facebooku: „Społeczność Przedsiębiorczych Ludzi – Moc Kobiet” oraz „Moc Książki (“Kto czyta książki, żyje podwójnie” U. Eco)”.